Pages

08 August 2014

Pengalaman Bersalin Baby AF - Part 1

18hb Jun 2014

Hmmm, teringin plak nak makan yong tau foo...tunggu cik abang sampai dari PD ptg tu, pastu terus ke AEON Wangsa Maju...kat food court AEON WM ada yong tau foo...boleh tahan la sedapnya...cik abg teringin makan kuey teow goreng mamak...ma plak nak yong tau foo mcm saya...manakala kakak dan abang saya order nasi goreng cendawan favorite mereka...masa tengah pilih2 yong tau foo, tetiba saya rasa kaki kanan saya seolah-olah tidak boleh berjalan dan perut saya agak tegang ketika itu....tertanya-tanya dalam hati, " eh, dah nak bersalin ke ni?" Saya diam sekejap, kaku...ma tanya ok ke tak...saya kata ok je, mungkin cramp sikit...tp masa tu memang dh rasa mild contraction...sepanjang waktu makan tu, sy alami mild contraction dengan sela masa 30 mins...tapi saya buat tak reti je...taknak layan rasa sakit tu...nanti lagila sakit...selesai makan, kiteorg balik umah terus...ingat nak cari baju raya bebudak ni, tapi sebab saya rasa tak larat sangat, so kiteorang decide untuk terus pulang...


19hb Jun 2014
Hari ni relaks2 di rumah...breath in...breath out...sehinggalah waktu tengah malam, saya rasakan contraction semakin kuat...tapi sela masa masih 30minit....malam tu memang saya tak lena tidur...ke kanan tak kena...ke kiri tak kena...ke kanan sakit...ke kiri sakit...huhuhuhu....


20hb Jun 2014
Bangun je pagi, saya pun mandi, solat subuh kemudian terus bersiap-siap...bagitau cik abg, macam nak g checkup kt hospital...waktu ni saya hanya rasa contraction...tiada shows atau air ketuban pecah...Pukul 8.30 pagi saya dah sampai di PMC...elok dah sampai depan PMC, saya bagitau cik abg utuk u-turn semula....sebelum g serah diri, saya ajak cik abg saya sarapan di kedai roti canai abah kt Lucky Garden...tak jauh pun dari hospital tu...saya order roti tampal dan teh tarik...mmmmm, sedapnye! Cik abg plak makan bihun goreng...
Selesai sarap di Kedai Abah, saya dengan berat hati masuk ke PMC...terus ke Labour Room di tingkat 2..masuk je dalam tu, saya disambut nurses yang baik2..bgtau diorg, sy rasa consistent contraction every 15mins...terus di bawa masuk ke LR, salin baju, check CTG...xlama lps tu Dr. Idora dtg tgk result CTG dan bukaan...constant contraction...bukaan baru 2 cm...masih tebal kata doc...dia tny, nak ambil apa2 ubat tahan sakit x? saya kata so far saya ok lg...huhuhu...
Dari pagi membawa ke ptg, sy masih belum ada tanda2 nk bersalin...ptg tu midwife check jalan, baru 3 cm...huhuhu....Dr. Idora dtg sekali lg..kali ni saya mintak permission utk blk rumah dulu memandangkan progres bukaan jalan pintu rahim saya agak perlahan...tp doc tak benarkan memandangkan contraction sy agak kuat...huhuhu...bermalamla saya di PMC sambil menahan sakit...lps doc bgtau takleh blk, sy suruh cik abg balik rumah...rehat dan bersihkan diri...mlm nanti baru dtg teman saya semula...sementara nak menghabiskan masa menanti jalan buka sepenuhnya, saya minta kebenaran doc dan nurse untuk jalan2 kat dalam hospital...saya turun bawah, melawat persekitaran,..ke bilik tv, layan transformers...tetiba nurse panggil, nak pasang CTG katanya...sebab nak tgk contraction....hmmm, terpaksalah saya ke LR semula...sungguh bosan masa tu..huhuhu....lebih kurang pukul 11pm cik abg pn sampai...contraction masa tu agak kuat dan sekata...nurse tanya nak sebarang ubat tahan sakit atau tak,.saya kata ok lagi...saya masih boleh tahan...dalam kul 12 am, saya dan cik abg siap2 untuk tidur...saya perlukan rehat yang secukupnya untuk berjuang mungkin pagi ni, mungkin esok...ntah, saya pun tak tau...huhuhu....mlm tu saya berguling-guling tahan sakit...


21hb Jun 2014
Contraction makin kuat....nak dekat subuh tu, kekerapan contraction dah jadi setiap 2-3 minit...pukul 7am, midwife datang, check jalan, baru buka 4cm...huhuhu...time tu sungguh saya dah tak berdaya nak tahan sakit yang menyelubungi saya sejak malam semalam....saya bimbang kalau saya terus berkeadaan seperti ini, saya akan menjadi letih dan tiada tenaga untuk push...saya bgtau cik abg, nak ambil epidural...huhuhu...
Pukul 8am doc anesthetic datang bagi epidural...mcm mana proses epidural berlaku? dalam entry akan datang saya cite ye...nanti lg panjang entry ni...ni pun dah panjang sangat....sy sambung next entry yer...



ID: 882032
Saya Mommy Chot pengedar sah produk semulajadi Shaklee.
ID: 882032
Whatsapp/SMS/Tel: 012-2765116


  


No comments:

Post a Comment